Ahad, 8 November 2009

Layang-layang Kertas


Untuk tema Permainan, kami di prasekolah Seri Pagi membuat kraf layang-layang kertas. Jom lihat cara nak buat dan jika rajin ble le buat sendiri bersama anak-anak murid di kelas kite ek.


Bahan asas : Lidi, kertas warna, gunting, benang dan kertas keras bentuk segi empat sama.


Tekap kertas keras segiempat sama pada kertas warna.


Guntingkan ikut garisan. Tengok murid ketika menggunting. Nanti lain pula yang digunting.


Dah siap gunting bentuk segiempat sama. Murid mudah nak buat sebab dah tahu nak trace bentuk.


Lipat jadi bentuk segitiga. Em lipat sehingga dapat 2 kali bentuk segitiga.


Guningkan muncung atas segitiga itu. Gunting skit je tuk buat lubang.


Ambil lidi dan lekatkan pita pelekat ikut garisan tengah kertas macam gambar di atas.


Lekatkan lagi satu lidi bersilang. Pastu ikat le tali/benang pada penjuru layang-layang macam kite lekatkan lidi tadi. Imbangkan tali/benang tu kemudian tengahnye ikatkan benang pula tuk tali layang-layang...


Ni contoh layang-layang Syahmer yang dah siap... Untuk hiasan, ble le buatkan ekor layang-layang gunakan kertas warna lain.


Hasil kerja Hanisah, siap ade tampal bentuk hati lagi.


Hasil kerja Shaqila pun ade bentuk hati. Agaknye lambang layang-layang budak pompuan la kot.

Selamt mencuba dan jumpa lagi.

0 Coretan:

Catat Ulasan

Download Bahan

 

PRASEKOLAH SERI PAGI Copyright © 2009-2012