Ahad, 20 Disember 2009

Dokumen Standard Prasekolah



Dokumen yang akan digunakan sepanjang mengajar prasekolah bermula tahun depan 2010.

Jumaat, 4 Disember 2009

Kursus Oreintasi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan




Minggu depan kene la g kursus KSPK. Mungkin rakan-rakan negeri lain dah selesai kursus ni. Member kat Selangor pun dah selesai minggu ni. Saya je yang belum g kursus. Masih lagi blur tentang KSPK. Semoga selepas g kursus dapat pengetahuan yang lebih mendalam.

Ahad, 22 November 2009

Keputusan PGSR


Nampaknya tahun ni tak ade rezeki lagi untuk sambung belajar. Semalam semak keputusan PGSR tak dapat juga lagi tahun ni. Em sedih juge bila tak dapat tapi tak apa lah. Lain kali cuba lagi.

Gambar Akhir Tahun


Em sebelum pulang kami bergambar bersama-sama. Tamat lah sudah sesi persekolahan 2009. Tahun depan yang 6 Tahun akan meneruskan pembelajaran di Tahun 1 dan yang 5 Tahun akan sambung lagi pelajaran di prasekolah. Selamat bercuti panjang !


Bergambar bersama Cikgu Zila


Bergambar bersama PPM ( Kak Ani ).

p/s : Murid yang hadir cuma 16 orang je. Yang lain dah cuti awal...

Jumaat, 20 November 2009

Retak


Salah satu tiang kecil kat ruang makan prasekolah saya telah retak. Tak tahu lah bagaimana boleh retak. Laporan telah dibuat pada Guru Besar dan beliau akan menelefon semula kontraktor kerana bangunan ini masih dalam tempoh jaminan... Diharap pihak yang bertanggungjawab akan membaikinye segera. Terima kasih.


Khamis, 19 November 2009

Hadiah Kenangan


Hari ni saya dapat hadiah kenangan daripada anak murid yang boleh dikira sebagai murid yang aktif dan lasak dalam kelas. Sebulan yang lalu ada dia memberitahu saya nak beri cikgu hadiah kenangan...tapi saya buat tak endah je. Saya senyum je bila dia cakap macam tu. Tak sangka semalam saya betul-betul dapat hadiah kenangan itu. Bukan je tuk saya, untuk PPM dan anak dara saya, Anaqah Amjad pun ada juga. Apapun terima kasih cikgu Zila ucapakan pada Akmal atas hadiah kenangan itu. Nak tengok hadiahnye?


Inilah hadiahnye.

Ahad, 8 November 2009

Layang-layang Kertas


Untuk tema Permainan, kami di prasekolah Seri Pagi membuat kraf layang-layang kertas. Jom lihat cara nak buat dan jika rajin ble le buat sendiri bersama anak-anak murid di kelas kite ek.


Bahan asas : Lidi, kertas warna, gunting, benang dan kertas keras bentuk segi empat sama.


Tekap kertas keras segiempat sama pada kertas warna.


Guntingkan ikut garisan. Tengok murid ketika menggunting. Nanti lain pula yang digunting.


Dah siap gunting bentuk segiempat sama. Murid mudah nak buat sebab dah tahu nak trace bentuk.


Lipat jadi bentuk segitiga. Em lipat sehingga dapat 2 kali bentuk segitiga.


Guningkan muncung atas segitiga itu. Gunting skit je tuk buat lubang.


Ambil lidi dan lekatkan pita pelekat ikut garisan tengah kertas macam gambar di atas.


Lekatkan lagi satu lidi bersilang. Pastu ikat le tali/benang pada penjuru layang-layang macam kite lekatkan lidi tadi. Imbangkan tali/benang tu kemudian tengahnye ikatkan benang pula tuk tali layang-layang...


Ni contoh layang-layang Syahmer yang dah siap... Untuk hiasan, ble le buatkan ekor layang-layang gunakan kertas warna lain.


Hasil kerja Hanisah, siap ade tampal bentuk hati lagi.


Hasil kerja Shaqila pun ade bentuk hati. Agaknye lambang layang-layang budak pompuan la kot.

Selamt mencuba dan jumpa lagi.

Ahad, 1 November 2009

Makan KFC


Seperti yang dijanjikan saya telah membawa 8 orang murid Prasekolah ke Restoran KFC di Tanjung Malim hari ini. Kami g dalam pukul 11 pagi. Kiranye nak g makan tengah hari le. Murid-murid dah tunggu kat sekolah seawal mungkin. Kelihatan semuanye berwajah ceria. Seronok nak g makan KFC. Sebelum pergi dulu ada yang dah tanye, Tanjung Malim tu jauh ke cikgu. Alahai, sedihnye dengar. Itu baru ke Tanjung Malim, belum legi masuk ke Restoran KFC. Itu yang membuatkan saya dan PPM nak juge bawa mereka ke Restoran KFC. Biar mereka merasa makan di restoran sebegitu. Dalam perjalanan, sempat juge bertanya pada murid-murid berapa kali pernah pergi ke KFC, ada sorang murid tu kata inilah pertama kali dia nak g KFC. Sayu hati mengdengarnye... Tak apalah...apa pun ceritanye, yang penting murid gembira hari ini. Melihat mereka seronok, ceria dan gembira membuatkan saya gembira. Inilah penghargaan saya hasil kejayaan mereka.


Murid tengah menunggu makanan. PPM dan my lovely hubby tengah dok agihkan ayam goreng dan air...Yummy!!!


Senyum....macam tak sabar nak makan jer. Sabor !

Program RIMUP dan Hari Kanak-kanak


Hari Jumaat ( 30 Okt 2009 ) sekolah kami telah mengadaka Program RIMUP dan Hari Kanak-kanak bersama dengan SJKT Ladang Cluny. Murid prasekolah juge terlibat dengan acara sukaneka dan juge persembahan. Kami buat je persembahan tarian rampai tradisional yang kami menang hari tu...hehehe. Mana sempat nak latih...Ok la tu, daripada takde kan


Murid berkumpul di tapak perhimpunan...Ni semua tengok belakang coz tetamu dah sampai iaitu guru-guru dan murid-murid dai SJKT Ladang Cluny. Selamat datang...


Slot pagi dipenuhi dengan acara sukaneka. Yareba...lari....


Anak muridku membuat persembahan...siap dapat tepukan gemuruh lagi...hahahah


Persembahan tarian india oleh murid SJKT Ladang Cluny. Macam tengok filem tamil lak. Kelas gitu....


Penyampaian hadiah untuk Tokoh Kanak-kanak iaitu Nur Hanis Shahirah. Yeh dapat hadiah....

Begitulah majlis Hari Kanak-kanak di sekolah kami. Majlis sederhana tetapi meriah. Anak murid gembira sebab dapat hadiah. Murid dapat guru pun dapat....Tq.

Ruang Makan Baru


Akhirnye siap juga tempat makan murid prasekolah. Sebenarnye dah lebih kurang dua minggu siap tapi saya dan PPM tak sempat lagi buat apa-apa sebab sibuk degan persiapan karnival. Lagi pula meja makan baru je Pak Ibrahim tolong siapkan. 2 hari saya balik lambat dok membalut meja makan dan lekatka renda...baru cantik...So hari ni ( Khamis ) murid-murid merasmikan tempat makan baru....



Murid sedang menikmati makanan. Yummy !!!


Makan ke posing ? Seronoknye dapat makan kat luar ek...


Kak Ani ( PPM ) tengah melayan murid yang nak menambah makanan. Tambah jangan tak tambah. Makan biar kenyang.

Rabu, 28 Oktober 2009

Penyampaian Hadiah Karnival


Majlis penyampaian hadiah Karnival Prasekolah Daerah Batang Padang telah diadakan pada hari Isnin iaitu pada perhimpunan pagi. Seronoknye murid dapat hadiah masing-masing...


Bergambar bersama Guru Besar ( Pn Nasriah bt Othman ). Em Fatiha tak hadir hari tu, jadi 7 orang je la yang bergambar.


Ni la hero ( Rizal ) yang dapat banyak hadiah...memang berbaloi-baloi.

Ahad, 25 Oktober 2009

Karnival Prasekolah Daerah Batang Padang 2009


Tarikh : 24 Oktober 2009
Tempat : SK Seri Besout

Seawal jam 7.30 pagi saya, PPM dan 8 orang anak murid bertolak untuk meneruskan perjuangan. Macam nak berperang pula...em nak ke Karnival Prasekolah. Maklumlah tahun nie pertama kali kami melangkah ke peringkat daerah...persiapan alhamdulillah dah di buat dalam seminggu ni.Tinggal nak buat persembahan yang terbaik. Siap buat baju baru lagi...kesian kat tukang jahit sebab kena buat dalam masa seminggu baju tu. Sampai kat sekolah seri besout, kami daftar diri n letak barang dan terus ke kantin tuk acara mewarna. Ada la pula sorang anak murid yang pening pala coz dalam perjalanan tadi muntah. risau pula hati takut dia tak ble menari jap lagi...mujur la pas makan dia ok. Rupanya tak sarapan lagi...dah pesan suh sarapan dulu di umah. Agaknye excited nak g menari kot.

Sementara yang lain bersipa untuk acara tarian, cek anta Rizal untuk acara mengeja perkataan. Perh...saingan sengit giler. Dah sampai pusingan tambahan yang ke4 pun masih tiada yang tersingkir. Soalan pun dah habis. Terpaksa pula hakim bincang sesama mereka buat soalan baru...em pastu semua la tersungkurnye...ada 2 orang yang nampak macam ok dipilih untuk tempat pertama dan kedua. Rizal dan 3 orang lagi bertanding tuk rebut tempat ke 3. Rezeki anak murid cek la dapat no. 3 dengan mengeja perkataan "persaingan". Tahniah Rizal !

Tarian rampai tradisional memang ditunggu. Giliran kami jadi nombor 2 lak coz ada zon yang tarik diri. Apapun anak murid dah perform dengan begitu baik sekali... nanti u all tengok le video kat bawah...sempat rakam lagu belakang je coz bz ambik gambar. Ble la kan. Alhamdulillah juga acara nie kami dapat no. 3 juge. Tahniah sekali lagi.

Terima kasih juge nak ucap pada ibu bapa yang datang jauh dari ulu slim ke seri besout tuk tengok anak-anak buat persembahan. Mereka juge banyk tolong dalam menyiapkan anak masing-masing. Kebanggaan terpancar di wajah mereka sebab sekolah kami SK Ulu Slim tak pualang dengan tangan kosong. Berbaloi-baloi...hehehe



Video Tarian Rampai Tradisional

Sabtu, 17 Oktober 2009

Misi Menyelamatkan Kucing


Sewaktu kami sedang membersihkan kawasan kebun bendi, saya dikejutkan dengan penemuan seekor kucing yang cedera oleh murid prasekolah. Patutlah mereka beria-ia benarpergi ke tepi pagar. Rupa-rupanya mereka tengok anak kucing yang cedera itu. Saya pun mengambil kucing itu dan merawat bersama anak-anak murid.


Ini lah kucingnye. Comel tak? Kesian dia cedera tau...


Kecederaan yang dialami oleh kucing ini...mujur matanya tak buta.

Ahad, 11 Oktober 2009

Karnival Prasekolah Zon 6 Daerah Batang Padang


Tarikh : 10 Oktober 2009
Tempat : SK Slim Village.


Umie Natasha mewakili acara Deklamasi Sajak


Ainul, Syahmer dan Amir mewakili sekolah untuk acara Mewarna.



Rizal mewakili acara Mengeja Perkataan.


Emylia mewakili acara Menyusun Perkataan


Pasukan tarian bergambar sebelum membuat persembahan.


Persembahan lagu pertama Lodeh Mak Lodeh.


Persembahan lagu kedua Kenek-Kenek Udang.


Ucapan perasmian penutup oleh Pengerusi Zon 6, Guru Besar SK Slim Village.

Keputusan :
Deklamasi Sajak - Naib Johan
Mengeja Perkataan - Johan
Bercerita Bahasa Melayu - Ketiga ( Gambar tak sempat nak snap )
Tarian dan Gerakan - Johan

Begitulah keputusannya. Apa pun saya rasa puas hati dengan persembahan anak murid. Mereka dah lakukan yang terbaik pada hari itu. Berbaloi segala latihan yang telah dibuat. Masing-masing senyum gembira sebab tahun ni menang banyak hadiah. Cikgu dia pun tumpang bangga la. hahahaha....Tahniah untuk anak-anak murid ku....

Jumaat, 9 Oktober 2009

Boneka Ulat


Boneka Ulat ni saya pernah buat ketika Kursus Pembinaan Boneka tahun lepas. Jadi sempena tema pakaian, saya pun mencuba buat bersama murid-murid. Seronok betul murid yang dapat buat boneka ulat pada hari ni.
Em ada juga yang tak bawa stokin, jadi mereka hanya dapat tengok sahaja...nak buat tak ada bahan. Sudah dipesan dari hari Selasa tapi tak bawa juga...Entah lah..Ok lupakan hal itu.
Bahan nak buat boneka ulat :
  • Stokin bola
  • Kertas surat khabar
  • Getah gelang
  • Mata boneka ( 2 utk 1 murid )
  • Kayu cucuk sate
Cara-cara :
  • Renyuk kertas surat khabar jadi bentuk bulatan.
  • Masukkan dalam stokin.
  • Ikat dengan getah gelang.( Supaya mudah murid ikat. Jika guna benang bulu kambing, alamtnye cikgu le yg kene buat. Alasannye tak tahu nak ikat. Biasa lah tu kan )
  • Buat la sehingga ke hujung stokin. Lagi banyak bulatan yang diikat, lagi cantik ulat tu...
  • Em bila dah sipa, jagan lupa lekatkan mata dan cucuk lidi sate pada kepala dan hujung badan ulat.
Meh kite tengok gambar di bawah...em anak murid saya ble buat, anda pun ble cuba pada anak murid. Pasti mereka seronok...


Murid dengan boneka masing-masing


Ni Fatini punyer boneka. Cantik tak?


Hasil kerja Syahmer.

Persiapan Karnival Prasekolah


Hari ini saya dan PPM telah bersama-sama menyiapkan tempat untuk Pertandingan Deklamasi Sajak sempena Karnival Prasekolah Zon 6 Daerah Batang Padang yang bakal berlangsung esok, 10 Oktober 2009.
Jadi juga Karnival tahun ini...entah bagaimanalah keadaan murid saya esok. Saya akan rakamkan aksi mereka esok. Doakan kejayaan kami pada hari esok!

Khamis, 1 Oktober 2009

Tempat Makan Murid


Dalam bulan puasa hari itu, prasekolah Seri Pagi mendapat peruntukan untuk membuat tempat makan murid. Habis tanaman bendi kami kene pindah kerana mereka nak buat tempat makan murid di bahagian depan. Kami beria la ingatkan buat di belakang kerana bagi kami bahagian belakang lebih strategik. Nak buat macam mana kan...waktu tu pula pokok bendi tengah rancak nak mengeluarkan hasil setelah hampir dua bulan di tanam. Ni la gambar tempat makan murid yang telah siap. Semalam diaorang dah pasang lampu dan kipas. Cuma meja makan murid belum ada dan tiang-tiang belum di cat.



Selasa, 11 Ogos 2009

Aktiviti Mengecat Batu


Salam. Lama tak kirim cite kat blog. Em bz dengan Karnival Prasekolah. Tapi bile hampir tiba pada harinye, dapat berita pembatalan Karnival Prasekolah disebabkan penularan wabak H1N1. Tak apalah...
Ni saya ade cite, murid saya dah cantikkan kebun sayur bendi kami dengan mewarnakan batu yang mengelilingi pokok bendi tu. Thanks pada Pakcik Ibrahim yang tolong bagi idea ni kat saya. Em murid saya bersemangat buat aktiviti ni sampai pokok pun ade yang kene cat.

Salehah dan Shaqila tengah mengecat batu bersama.

Fatiha dan Nabila tengah tekun membuat aktiviti ini.

Jumaat, 17 Julai 2009

Ladybird Table Setting


Hari ni untuk aktiviti KDE kami buat LadybirdTable Setting. Jom buat...


Templat gambar ladybird.


Warnakan gambar mengikut warna ladybird.


Bila dah siap warna, masukkan gambar dalam laminating film. Ble minta tolong PPM buatkan.


Laminated kan gambar itu.


Gunting mengikut bentuk ladybird.

Inilah antara hasil kerja yang sempat di snap untuk tatapan anda.


Hasil kerja Umie Natasha.


Hasil kerja Aliff Hazzmin.


Hasil kerja Nurshaqila.


Ini pula hasil kerja yang rela ditinggalkan oleh anak murid saya. Thanks untuk Akmal, Siti Nabila, Ainul Naim, Lukman Lil Hakim dan Aliff Hazzmin.

Download Bahan

 

PRASEKOLAH SERI PAGI Copyright © 2009-2012